Ny samarbetsplattform från Cisco

Med en ny portfölj av produkter och lösningar hjälper Cisco företag att förbättra samarbetet internt i organisationen och externt med kunderna genom att bygga tjänster som levereras från nätverket. Lösningarna består av Unified Communication, TelePresence och WebEx som nu integreras i en och samma plattform.

Cisco lanserar idag en ny samling lösningar för företag som vill öka kommunikationen och samarbetet i organisationen och förbättra servicen till sina kunder. Cisco Unified Communications, Cisco TelePresence och Cisco WebEx har nätverket som plattform och gör det möjligt för människor att kommunicera effektivare oavsett vilken mjukvara eller enhet (dator, mobil, IP-telefon) som används.

– Med Cisco Collaboration får våra kunder en helintegrerad lösning inom Unified Communications som underlättar och driver samarbete vilket ger mer effektiva och produktiva organisationer. Nu får vi dessutom ut funktioner för Unified Communications till mobilen såsom närvarostatus, tillgång till central företagsinformation, säger Per Åkerstrand, kanalchef på Cisco i Sverige.

Lösningarna går att integrera med befintliga applikationer, IT-infrastruktur och webbfunktioner. Tack vare en öppen arkitektur är det också möjligt för utvecklare att skapa nya, anpassade applikationer och nätverksbaserade tjänster.

Den nya produktportföljen innehåller bl a:

Cisco Unified Communications Release 7.0 med bättre mobil funktionalitet och stöd för Windows Mobile, Symbian och Blackberry. Den nya versionen är också kompatibel med flera andra affärssystem och desktop-produkter från exempelvis Microsoft och IBM. Release 7.0 ger även en lägre system- och hanteringskostnad tack vare bättre skalbarhet och enklare administration.

Cisco TelePresence Expert on Demand som integrerar TelePresence-funktionerna med callcenter-funktionalitet för bättre kundservice. Kunden kan till exempel få experthjälp via videolänk för att lösa komplicerade problem direkt vid behov.

Cisco WebEx Connect, en ny mjukvara som integrerar närvarofunktion, direktmeddelanden, webbmöten, dokumenthantering och projektytor med dina affärsapplikationer. Cisco WebEx Connect säljs som en tjänst.


För ytterligare information, vänligen kontakta

Per Åkerstrand
Kanalchef, Cisco Sverige
Tel: 070-685 90 92
Email: pakerstr@cisco.com

Åsa Eriksson
PR-ansvarig, Cisco Sverige
Tel: 076 - 100 5587
Email: aserikss@cisco.com

Om Cisco
Cisco är världsledande på nät- och Internetlösningar. Ciscos produkter och tjänster används för att underlätta kommunikation med data, tal och video mellan personer, företag och länder oavsett tid och plats. I över 20 år har Cisco satsat på teknisk innovation, ledarskap i branschen och socialt engagemang. Cisco grundades 1984, har cirka 66 000 anställda och omsatte 39,5 miljarder dollar under räkenskapsåret 2008. För mer information besök: http://www.cisco.se